18 December 2010

You need everyone's eyes just to feel seen

Zo fake als wat, en alles doen om aandacht te krijgen.
Sommige mensen doen er de laatste tijd alles aan om 'gezien' te worden. Come on guys, je bent niet de nieuwe vertegenwoordiger van Lady Gaga. Maar waarom zou je zoiets doen? Waarom moet je tegen iedereen wat anders zeggen om zogenaamd 'interessant' over te komen?

Mensen willen geliefd zijn bij anderen, dat is over het algemeen wel bekend. Mensen willen bekendheid bij anderen, ze willen status. Moeten we die status zien als 'de standen' in de Nederlandse geschiedenis? Waarbij de eerste stand meer macht heeft dan de 2de en 3de stand? Waarom is status zo belangrijk voor mensen? Als we eenmaal een zogenaamde 'status' hebben opgebouwd, streven we altijd naar een hogere 'status', we willen altijd meer. Ontstaat er zo een steeds grotere 'schaarste'? Waarom kunnen we niet tevreden zijn met wat we hebben? We zijn op zoek naar perfectie, down to earth; we zijn er niet voor gemaakt perfect te zijn. Dus ga perfectie niet faken! Dan kun je oneindig bezig blijven. 




Bijvoorbeeld X (ja, dat is weer dezelfde). Ik zeg tegen haar, ik vind r&b muziek stom. Dan zegt zij ja ik ook, en dan hebben we daar een gesprekje over. Praat ze met een ander die zegt, ik vind r&b muziek echt helemaal te gek. Dan zegt zij, ja, er zit echt een goede beat in. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik erger me er gewoon aan als mensen eigenlijk iets anders tegen je zeggen, dan dat ze eigenlijk bedoelen, alleen om bij jou 'in de smaak te vallen'. Hoe doe je dat dan als het 'er echt op aankomt'? Vertelt ze je dan wel de waarheid? 

'Als er één schaap over de dam is, volgen er meer.' Maar 'Schijn bedriegt.' En dit was de tijd dat iedereen foto-shoots ging doen. Sommige wat beter gelukt dan anderen, maar dat ter zijde. Zou jij er ook een doen? En zoja, doe je het dan omdat je het leuk vind? Of omdat toch iedereen het doet, dus kan ik niet achterblijven, anders vinden ze me niet meer leuk. Doe iets omdat je er zelf achter staat. Je bent een individu, dat ben je niet voor niks. Dus zet je 'i-dont- care-what-other-people-think-attitude' op en doe niks 'om erbij te horen'. Want uiteindelijk als mensen achter je 'ware identiteit' komen zullen ze sneller uit je leven verdwijnen, dan wanneer je altijd al jezelf bent geweest! 

Mike Posner - Cooler than me