8 December 2010

Me and my jealousy

In jealousy there is more self-love than love.
-
François, Duc de La Rochefoucauld, Maxims, 1665

I totally agree! 
Laten we eerst eens bekijken wat 'jaloezie' betekent: ,,Jaloezie is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had.'' Jaloezie is menselijk. Iedereen is wel eens jaloers, of in ieder geval jaloers geweest. Maar wat kunnen we eraan doen, en moeten we er eigenlijk wel iets aan doen?


In liefde wordt gezegd; 'jealousy is just a sign, you don't want to lose the other person' misschien is het waar. Stel je voor: je vriendje staat op een feest te praten met een ander meisje. Ga je dan naar hen toe, of spreek je je vriendje daar later op aan? Spreek je heb er überhaupt wel op aan? Of lijk je dan een 'jaloerse bitch' als je dat doet? Als je vriendje je later verteld dat het een meisje uit zijn wiskunde-klas was, ontken je dan dat je jaloers was, of geef je het toe? Waarom zijn wij zo snel jaloers?

Persoonlijk irriteer ik me rot aan al die jaloerse mensen, en ja, ik geef toe soms ben ik ook jaloers. Maar ik ga dan niet kosten wat het kost doen om hetzelfde te hebben of bereiken. Zo is er een meisje, laten we haar even X noemen. X was eerst best aardig tegen me, maar op een gegeven moment gingen we steeds meer verschillen. Hoe meer ik over de situatie ging nadenken hoe eerder ik tot de conclusie kwam dat al die tijd, als ik een goed idee had en het haar verteld had, een paar dagen later zij mijn idee ook daadwerkelijk uitgevoerd had. Is het dan omdat ze mijn ideën leuk vond, of omdat ze gewoonweg jaloers was? Nu X en ik geen 'vriendinnen' meer zijn gaat ze wel nog gewoon door met mag ik zeggen, 'kopiëren'. Ook vraagt ze opeens 'Waar heb je dat gekocht?' als ik iets aanheb o.i.d. wat ze leuk vindt. Het is gewoon irritant, want uiteindelijk gaat zij dan met de 'eer' strijken, zegmaar. Daarbij denk ik dat zij denkt (snapje?) dat ze origineel is (wat ze dus eigenlijk helmaal niet is, als ze mijn ideën steelt). Ik kan me er gewoon erg aan irriteren, of ben ik nu jaloers bezig omdat zij complimenten krijgt? Pff, jaloezie, wat een filosofisch onderwerp..


Lee Dewyze - Me And My Jealousy