2 January 2011

The only way is up


Is jouw glas altijd halfvol of halfleeg? Dat heeft toch te maken met je instelling. Ik denk dat je met een positieve instelling verder komt dan met een negatieve houding naar alles. Ik bedoel, als je alles negatief benadert, zul je ook niet in jezelf geloven, laat staan in anderen. Dus heeft het ook nog effect op je medemens. Waarom hebben mensen dan toch nog soms een negatieve houding? En betekent een negatieve houding automatisch dat je om alleen gaat zeuren en klagen? Neetoch..

Waarom zijn mensen negatief? Nou de meeste mensen die een negatieve instelling hebben, lijken in mijn ogen meestal depressief, of iets in die richting. Je durft je niet open te stellen, omdat er risico’s aan vast zitten. Maar eigenlijk zitten er óveral risico’s aan vast, en je moet toch eens leren risico’s te nemen. Je wilt gewoon een teleurstelling voorkomen, but darling, let me tell you one thing: In het leven zijn er gewoon teleurstellingen, maar je kunt er niet van blijven weglopen, je moet er toch leren mee om te gaan, en ze uit te stellen heeft geen zin, want ze zullen altijd terug komen. Ben je bang om iets te verliezen, of om te falen, en ben je daarom zo negatief? Betekent dat automatisch dat positief zijn een kwestie is van durven?

Je hebt dus een negatieve instelling, als je blijft zeggen tegen jezelf dat je iets niet kunt, denk ik ook niet dat het je zal gaan lukken. Is negatieviteit makkelijker? Eigenlijk denk ik ergens van wel, als je zegt ah dat lukt me toch niet, hoef je ook geen moeite te doen om het te proberen. Vind je het dan geen poging waard, of wil je er gewoon makkelijk vanaf komen? Maar een zo’n negatieve houding naar jezelf, maar ook naar anderen toe, ben je dan eigenlijk wel zo eerlijk? En dan vooral tegenover jezelf? Ben je echt zo negatief, of wil je je gewoon niet kwetsbaar opstellen tegen anderen? En als je dat zo ‘gesloten’ blijft, laat je mensen ook niet ‘dicht bij’ je komen. Is dat dan wel zo fijn voor jezelf? Dan zullen mensen ook niet snel op je afkomen en al snel een mening over je vormen, als in; die persoon die altijd negatief denkt. En ben jij daar wel zo blij mee?

Verder over positiviteit, daar gaat het ten slotte om. Ik denk dat je met positiviteit veel verder komt. Waarom zouden mensen anders zeggen: ,,Always look on the bright side of life.’’? Maar positiviteit is moeilijk, het vraagt dan ook om veel meer inspanning. Maar believe me, het is het waard! Als je eenmaal je doel bereikt hebt met positiviteit, ben je zoveel happier! Maar waarom is het dan zo moeilijk om je positief op te stellen? Ik denk dat het te maken heeft met, als je je positief op stelt, dat je gelijk een stuk kwetsbaarder bent. Maar meestal kunnen mensen dat wel waarderen, zo kunnen ze ook ‘closer’ met je worden, en dat zorgt weer voor een betere ‘band’ met mensen.

Als je positief bent, zul je misschien veel meer teleurstellingen te verwerken hebben, maar met positiviteit lukken er ook weer meer dingen. Stay Positive!