15 January 2011

Go for it

Wat doe je , als je een goed idee hebt? Ga je er dan gelijk voor, of wacht je af, zodat je er nog even goed over na kunt denken? Ik heb eigenlijk geen idee wat ik zou doen, ik ben wel zo’n type die afwacht. Het heeft trouwens beide voor- en nadelen. Maar dat ligt er dan maar net aan, hoe groot jouw afweging is. Ik bedoel, als je een idee niet snel uitvoert, kan iemand anders het al uitgevoerd hebben, en ben je niet meer origineel. Maar als je afwacht weet je wel zeker dat je achter je idee staat, en dat het dus ook echt een goed idee is, en niet een of andere impulsieve beslissing. Maar hoe weet je of een ‘goed idee', eigenlijk wel zo’n goed idee is? Daarbij, als je wilt dat niemand je ideeën steelt, moet je ze dan maar voor jezelf houden? Anders zullen mensen toch maar zeggen dat jij het idee gestolen hebt van de uitvoerder zegmaar. Ik hou niet van ‘ideeënstelers’, ze profiteren alleenmaar van je, ze maken gebruik van jouw, zogezegde, creatieve geest, en ja eh gebruiken je om ideeën op te doen, en als ze dan eenmaal ‘de buit’ binnen hebben, zijn ze weg? Ik snap het niet hoor..


Okay, misschien klinkt deze vergeijking een beetje raar, maar kijk, mensen die Nederlands zijn, gaan, net over de grens, in Duitsland wonen, omdat je in Duitsland meer kindergeld krijgt, en de huizen daar goedkoper zijn. Verder gaan hun kinderen gewoon in Nederland naar school e.d. Dan na hun 65e, met hun pensioen, komen ze weer terug in Nederland wonen, omdat in Nederland de pensioendregeling beter is. Al deze jaren, dat die dudes in Duitsland wonen, betalen we nu ook mooi voor, ehja, blijf dan lekker daar?! Profiteren, best of both worlds, dacht het even niet. Of ‘t een, of ‘t ander, you can’t have ot both ways.

Even ander voorbeeldje over ideeënstelers, je hebt X, hm nu ik dat zo zie, ik irriteer me wel aan veel dingen van d’r. Maargoed, X dus, stel je voor, in de zomer je zit buiten op school, tijdens de pauze, en je staat er met een stuk of 5 personen. Je bent wat aan het praten over fashion, guys, het gebruikelijke. Dan zeg jij opeens iets over de trend van dit seizoen, zeg eh enkelbandjes. Nou we hebben daar een mooie conversatie over, dus zeg jij ten slotte, ik vind het echt leuk, maar wel subtiel, niet teveel kitsch en shiny. Oke, je weet dus niet dat er iemand zeg ‘afluisterd’, ik bedoel, diegen staat nota bene gewoon bij jullie. The next day, X komt op school aan, wat heeft ze om, een ‘awesome’ enkelbandje. Eigenlijk klinkt het best triest, als je bedenkt dat het maar een stukje touw was met een kraal? Maaroké, het gaat om het idee, right..

Mijn punt is, er kan dan wel gezegd worden ‘Beter goed gepikt, dan slecht verzonnen’ maar ik betwijfel of dat waar is, waarom zou je stelen? Ben je jaloers, op het ding zelf,op de creatieve geest van anderen, kun je zelf niks beter verzinnen? Ik vind het allemaal geen redenen om te ‘stelen’. Come on, het is toch veel leuker om te zeggen dat je ook ‘echt iets zelf bedacht  en uitgevoerd hebt. Dan ben je ten minste wél origineel, en daar gaat het toch ook uiteindelijk om?!