6 January 2011

Facebook ~ hyves ~ twitter?

Wat gaat er mis? Internet, het is handig, voor werk, socializen, reclame e.d. Maar internet wordt ‘misbruikt’. Ik denk dat je internet moet zien als een schakel met de buitenwereld, maar niet als de enige mogenlijkheid tot de buitenwereld. Meet een soort van ‘schakel’ bedoel ik eigenlijk iets als, het is een deel, waarmee je iets anders kunt koppelen. Maar denk er wel aan een schakel is niet hetzelfde als dé schakel. Waarom vertrouwen we teveel op het internet? Dat internet niet 100%safe is, dat weet iedereen wel, maar wat is dat tegenwoordig wel? In onze huidige maatschappij wordt internet nogal overschat, waarom gaan we er dan toch mee door om een digitale generatie te worden?


Waarom is internet zo belangrijk voor ons geworden? Voor het zogenaamde ‘netwerken’. Omschrijf dan eerst het begrip ‘netwerk’: ,, verzameling van onderling verbonden personen vb: in dat netwerk worden veel zaken besproken zelfstandig naamwoord: net-werk.’’ Het gaat dus om gekoppelde contacten. Nou het internet is het grootste netwerk ter wereld. En om met de personen in contact te blijven, hebben we zo ookal allerlei ‘social netwerken’. Echt ik word er gek van, hoeveel accounts kun je hebben? En als die mails, ik vind het langzaam irritant worden. Maar als we een netwerk sluiten, kom je sommige dingen niet eens meer te weten.. Waarvoor gebruiken we de sociale netwerken als hyves en facebook dan eigenlijk voor? Nou euh, om te netwerken zul je zeggen dan, om mensen up-to-date te houden, om iets te delen, of alleen maar wanneer je er geen hebt, hoor je er niet bij blablabla, whatever. Nou als je er toch eens over na gaat denken, heeft hyves of facebook je echt verder geholpen in het leven? Ik betwijfel het eigenlijk. Ik denk dat al die ‘social networks’ en eigenlijk het hele internet overschat worden. Maar ergens is het stiekem ook wel leuk om er aan mee te doen, nietwaar?

Ik heb nog wel een mooi voorbeeldje. Je hebt X, zij maakt dus dingen, ofja sieraden, wat het dan ook mag voorstellen. Ze gebruikt hyves om haar ‘bedrijfje’ te promoten. Echt goed loopt het niet, ofja voor zover ik dat zie. Het punt is, waarom zo –onprofessioneel- via hyves en facebook, als je ook een eigen site ervoor kunt aanmaken? Ik denk dat je dan een stuk serieuzer genomen wordt. Wil je later echt zeggen als je succesvol bent, het komt door hyves? Mensen zullen je vierkant uitlachen, oké als je er al succesvol door wordt..

Trouwens even tussen haakjes, what about i-net dating? Waarom gaan mensen daten via internet? Eh ik heb maar even wat research gedaan, sorry people, ik heb er zelf geen ervaring mee (; Over het algemeen zijn het reden als; ik ben geen uitgaanstype, dus is het handig, ik hoef er de deur niet voor uit. Het is gemakkelijk en snel enzo. Niks speciaals eigenlijk, alhoewel, je kan wel vanuit je luie stoel een ‘selectie’ maken zonder dat iemand het te weten komt, en da’s wel handig als je niemand wilt kwetsen.

Verder nog over twitter, ik twitter dagelijks meerdere malen. En i love it. Maar een aantal reden waarom je dan aan twitter zou moeten beginnen:
- Het is een leuk idee te kunnen communiceren met personen waarmee je normaal niet zo snel in contact zou komen, zeg Ashton Kutcher..
- Soms is het best leuk te zien wat mensen aan het doen zijn, plus, zo weet je meestal ook wel snel als er iets gebeurd is met je vrienden.
- Twitter is een bron van inspiratie!
- Je kunt makkelijk en snel een netwerk opbouwen.
- (Al zou ik je dit niet aanraden) Je kunt reclame maken.
- Nieuws wordt persoonlijker.
- Je kunt het zien als vervanger voor de sms.

Verder heb je ook nog type twitteraars, maar dat zal ik een andere keer bespreken. Ik vind het ergens wel jammer dat we sneller even achter onze pc gaan zitten dan dat we even een belletje maken en elkaar ergens even snel face-to-face in een cafeetje zien, maar dat kan persoonlijk zijn. Ik denk dat we ons misschien teveel laten beïnvloeden door al dat internet, en dat we daarom een internetgeneratie worden. Toch jammer..


Follow me @ twitter