9 February 2011

We shouldn't fake

Eindelijk is photoshop erweer. Ofja look, ik had het eerst zo, na veel moeite. En toen crashte dus mijn harde schijf, dus was ik wat dingen kwijt en dus ook photoshop. Toen moest ik dus weer even die cd regelen, want ik heb m zelf niet, en dat duurde weer even. Maar lucky us, heb ik het nu weer, al heb ik nog steeds geen idee hoe het allemaal precies werkt, dus als je me wat basis e.d. kan uitleggen, please help me?



Maar nu ik ga nadenken, is de titel van deze post dubbelzinnig, nietwaar? I mean, waarom ‘faken’ daar hebben we het al veel vaker over gehad natuurlijk, maar denk nu eens over ‘Photoshop’, als die zogenaamde kleine aanpassinkjes, nou zo klein vind ik ze nietmeer nadat ik het origineel heb gezien hetzelfde met al die cosmetische ingrepen. En bij ‘faken’ blijft de main question of course, WHY?! Ik betwijfel of je er echt mooier op wordt, besides, what about de innerlijke beauty dan? Telt dat niet, is uiterlijk alles, nee, daar hebben we het ook al over gehad. I mean, ik snap dat we er mooi uit willen zien e.d. maar overdrijven kun je ook, je wilt perfectie en daarom ga je allerlei dingen faken. Maar als we het even alleen bij photoshop houden, je kan dan wel alle foto’s faken die je online zet, maar dan val je toch veel harder tegen in real, en dan komt die harder aan, ¿verdad?


Ik las net iets grappigs; ,,Photoshop is een soort digitale botox’’. Als je erover gaat nadenken, is het misschien ergens wel waar. Imagine, al die tijdschriften, ze werken gewoon al die ‘mistakes’ weg, ja die misschien kleine schoonheidsfoutjes, maar die, maken ons wel tot wie we zijn. En als dat gephotoshop, aan al die ‘perfecte’ foto’s die je in zowat alle tijdschriften ziet, ik denk dat het invloed heeft op de kijk naar schoonheid van de vrouw. We denken dat we zo moeten zijn door al die foto’s waar we dood mee worden gegooid. We moeten de lat steeds hoger leggen om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Maar wij weten ondertussen wel beter dat, ‘perfectie’ niet menselijk is..


Verder denk ik ook dat je liegt, als je, als vrouw zijnde, zegt dat je je nog nooit vergeleken heb met anderen. Dat doen we allemaal wel, of hebben we ooit wel 'ns gedaan. Maar waarom, iedereen is toch mooi op haar eigen manier? Maar je kan het ook wel op een andere manier bekijken, Vrouwen kunnen ook naar andere vrouwen kijken met respect en bewondering voor de schoonheid, zonder zichzelf te vergelijken en zichzelf daardoor minderwaardig te voelen. Daarbij is het uiterlijk niet het enige wat een mens kan bezitten. Zo denk ik dus, dat je je zeker niet moet gaan vergelijken met een of ander supermodel, dat heeft toch geen zin?  Een fatsoendelijk beeld van –haalbare- schoonheid, om het zo maar te zeggen, wordt zo niet gecreërd. Wil je eens zien wat echt schoonheid is? Loop naar buiten en kijk op straat, dat is ‘the real thing’. Het mag dan niet perfect zijn, maar ieder is mooi op zijn of haar eigen manier, nogmaals.


Misschien is het dan wel niet photoshop dat een negatief effect heeft op het zelfbeeld van vrouwen, maar zijn  het gewoon andere vrouwen. Als je je gaat vergelijken ben je ten slotte jaloers op iets dat een ander heeft. De vergelijking heeft dus misscien wel een negatief effect.. Pf, hoe meer ik erover ga nadenken hoe moeilijker het wordt. Ik denk dat het punt gewoon is dat je, trots moet zijn op eigen kwaliteiten, in plaats van jaloers en onzeker te zijn om kwaliteiten van een ander. En dát heeft een positief effect op het zelfbeeld.


Happy girls are the prettiest - Audrey Hepburn