18 March 2013

You could be happy

De laatste tijd, eigenlijk zeker wel het afgelopen halfjaar, ben ik aan het denken over mezelf. Waar ik momenteel in mijn leven sta, hoe ik in mijn leven sta, wat ik wil worden, wat ik wil bereiken, wat ik wil gaan doen; wat ik wil in mijn leven. Misschien  komt het door mijn opleiding, het eerste jaar merk ik toch wel dat er een deel zelfanalyse in zit en als je het gedrag van anderen wilt kunnen bergijpen en beïnvloeden moet je weten wat voor gedrag je zelf toont. Om anderen te begrijpen moet je eerst jezelf begrijpen toch?



Toevallig had ik er laatst een gesprek met mijn vriend erover. Ik vroeg aan hem wat hij eigenlijk wilt met zijn leven. Hij had geen idee. Ik geef toe, het is ook moeilijk. Juist omdat we niet weten wat er gaat gebeuren in de toekomst. Meestal antwoorden mensen van: 'Ja, ik zie wel wat er gebeurt.' Maar als je je leven aan het lot over laat, zul je nooit bereiken wat je wilt bereiken. Het leven is een kwestie van keuzes maken, maar als je niet weet wat je wilt, maak je waarschijnlijk niet de juiste keuzes. Sommige mensen weten al vanaf kleins af aan wat ze willen. Bijvoorbeeld hun vervolgopleiding na de middelbare school. Een vriendin van mij wilde al vanaf haar zesde bouwkunde gaan studeren. Voor haar was de keuze makkelijk. Ik had geen idee. Als je niet weet wat je wilt, hoe kom je er dan achter?

Ten eerste kost het tijd, het kost tijd om er achter te komen wat je wilt. Misschien moet je eens beginnen met je huidige situatie. Waar sta je momenteel? Wat doe je momenteel? Hoe denk je over je situatie op dit moment? Hoe denk je over jezelf? Ben je momenteel gelukkig met wat je doet, met de mensen om je heen en het aller belangrijkste met jezelf? Waar sta ik momenteel? Ik ben pas 17, ik heb nog een heel leven voor me, maar heb wel duidelijk een beeld van wat ik wil. Momenteel ben ik veel tijd kwijt aan mijn opleiding psychologie, spendeer ik veel tijd aan mijn vriend, probeer ik oude contacten weer op te bouwen en eet ik gezond en sport. Ik ben tevreden met mezelf, ik vind het leuk wat ik doe, ik doe wat ik leuk vind, ik houd van de mensen om me heen. Alleen moet ik nog het een en ander aan mezelf veranderen. Ik moet tevreden leren zijn met wat ik heb en niet te perfectionisctisch zijn. Misschien ben ik momenteel niet ultiem gelukkig, maar ik ben tevreden, ik mag niet klagen.

Ten tweede moet je je afvragen waar je naartoe wilt. Wat wil je doen na je opleiding, wat wil je met de mensen om je heen over een paar jaar. Hoe wil je dat je leven eruit ziet? Na mijn opleiding wil ik naar de universiteit. Daar mijn master halen en waarschijnlijk daarna aan de slag als ggz psycholoog, hoogst waarschijnlijk in het buitenland. Ik zou het absoluut geweldig vinden als ik nog steeds de mensen om mij heen heb over een paar jaar als die ik nu om mij heen heb. En hoe wil ik uiteindelijk dat mijn leven eruit ziet? Ik wil gelukkig zijn, een goede baan hebben een een gezin hebben; klinkt vrij logisch en algemeen. Maar ik heb wel een beeld, nietwaar?

Tot slot, praat met mensen om je heen. Praten helpt echt. Vaak brengen mensen om je heen je op nieuwe ideeën. Geven je nieuwe inzichten, misschien wel verhelderende inzichten waar je zelf nooit op was gekomen. Oh en nog iets belangrijks, wanneer je een keuze moet maken, vraag dan naar advies, vraag naar hoe mensen over jouw keuze denken en neem geen genoegen met het antwoord: 'Doe wat je gelukkig maakt.' Uiteindelijk is dat geen antwoord op de vraag: 'Wat vind je ervan?'. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. De wereld ligt aan je voeten, je hebt een heel leven voor je. Geniet ervan en sta af en toe eens stil bij jezelf en vraag je dan af: 'Wat wil ik?'.