16 April 2012

After sun - future plans

Voor de hele switch van mijn blog had ik eens wat persoonlijkers online staan, posts over mijn vervolgopleiding. Sommige deden er inspiratie uit op en ik hoop nog steeds mensen te kunnen inspireren. Namelijk, momenteel heb ik alles op een rijtje staan en zou ik jullie graag willen vertellen wat mijn plannen zijn na het behalen van mijn examen. Zoals je misschien al weet, of misschien ook niet, wil ik toegepaste psychologie gaan studeren aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen in Nijmegen. Een vierjaardurige HBO opleiding waarna ik door wil stromen naar een universiteit om daar het vak helemaal af te maken. 


Waarom ga ik dan niet eerst atheneum doen om daarna in één keer naar de universiteit te gaan? Omdat ik met die strategie twee jaar van mijn leven verspil. Namelijk leer ik ten eerste twee jaar door in vakken die ik in deze opleiding gewoonweg niet nodig heb. Dit was een ander verhaal geweest als ik een economische opleiding wilde gaan doen, dan had ik zelfs misschien overwogen om nog eerste atheneum te gaan doen om me verder te verdiepen in het vak, maar aangezien er geen eisen qua vakken of profielen zijn verbonden aan de opleiding toegepaste psychologie heeft het weinig zin om nog twee jaar door te leren. 

Verder heb ik met deze strategie de ideale basis in het vak psychologie opgebouwd. Bij de opleiding toegepaste psychologie gaat het namelijk vooral om het praktische gedeelte van het vak, het toegepaste deel, logisch. Je leert theorie en die moet je gaan toepassen, de ligt nadruk dus zeker wel op praktijk. Bij de universitaire opleiding psychologie gaat het puur om vakkennis en is het merendeel kennis verwerven, een heel ander onderdeel van het vak. Als je namelijk alleen de HBO opleiding psychologie doet, toegepaste psychologie, beschik je over de vaakdigheden, maar vaardigheden zijn niks zonder kennis en vice versa. Wanneer je dus bijvoorbeeld alleen de universitaire opleiding psychologie doet kun je eigenlijk maar moeilijk ingezet worden in de praktijk omdat je alleen kennis hebt. Een combinatie van deze twee opleidingen zorgt uiteindelijk dus voor het beste resultaat in het vak en in baangarantie.


Even over iets heel anders, aangezien ik een grote fantasie heb zie ik het al helemaal voor me; stage lopen in de Verenigde Staten bij een psycholoog die relatietherapie geeft. Ja dat lijkt me helemaal geweldig, of coaching van mensen of op een school kinderen begleiden door de 'mooiste periode van hun leven'. Ja psychologie is iets waarvoor ik wil gaan!

Overigens zou ik eventueel mijn master natuurlijk ook nog in het buitenland kunnen doen aan een universiteit, mocht dat mogelijk zijn, maar dat zie ik tegen die tijd wel. 

Misschien zou het wel helpen als ik wist of ik was aangenomen. Helaas willen mijn cijfers niet meewerken, dit hangt momenteel nog volledig van centraal schriftelijk af, is de loting pas na mijn examens en krijg ik de uitslag van alles pas nog later.

Maar aangezien het een loting is en ik niet weet hoe groot de kans is dat ik ingeloot word, moet ik plan B hebben. Atheneum doen is sowieso geen optie, een jaar werken lijkt me ook niet het ideale om me op te verheugen na de vakantie en een andere opleiding wil ik liever ook niet, maar ik heb geen andere keus. Momenteel is mijn back-up pedagogie, aangezien ik geen SPH, HRM of Social Studies wil gaan doen. Laten we maar gewoon hopen dat ik word ingeloot, dan zijn er geen issues meer en is iedereen blij.


De boodschap die ik jullie eigenlijk wilde proberen mee te geven is dat je toch echt nog eens alles goed op een rijtje moet gaan zetten betreft je plannen over een vervolgopleiding zodat je niet straks halverwege het propodeuse jaar stopt met de opleiding omdat het toch niet precies was wat je zocht. Rustig maar, je hoeft nu niet te gaan stressen of je nu wel de juiste keuze hebt gemaakt, maar just so you know, beter voorkomen dan genezen. Twijfel niet aan jezelf en kies iets waarvoor je wilt gaan!