11 September 2013

The key to happiness

De sleutel tot gelukkig zijn is keuzes maken, de goede keuzes. Ik zal je nu al zeggen, als jij gelukkig wilt zijn, moet je voor jezelf gaan. Je moet kiezen voor jezelf. Waarschijnlijk zullen veel mensen nu van mij zeggen dat ik een ongelooflijke egoïstische bitch ben, maar eigenlijk maakt me dat helemaal niks uit, want ik heb wel geleerd, dat ik voor mezelf moet kiezen.

In deze maatschappij wordt het misschien beschouwd als iets dat absoluut niet kan, in vele culturen is het enorm belangrijk om het geluk van anderen voorop te zetten en voor anderen te kiezen. In China moet je bijvoorbeeld altijd zorgen voor je ouders als zij later te oud zijn om dat voor zichzelf te doen. Ik snap dat wel hoor, echt wel. Het is natuurlijk fijn als je anderen gelukkig maakt door hen te helpen. Maar weet je wat het is, je kunt anderen wel blijven helpen en verantwoordelijkheid voor hen nemen, maar uiteindelijk word je daar ontzettend moe van

.

Ik zal je vertellen wat ik geleerd heb. Vroeger, ofja eerst, wilde ik anderen altijd helpen en hen blij en gelukkig maken. Ook al ging dat ten koste van mezelf. Op een gegeven moment ben ik dat zat geworden. Opeens draaide de knop bij mij om en realisserde in me dat andermans problemen oplossen niet mijn taak is, ik bedoel het is niet dat ik er betaald voor krijg. Misschien is dat iets te kort door de bocht en klinkt het enorm oppervlakkig, maar andermans problemen zijn niet mijn verantwoordelijkheid. En dat weet jij net zogoed als ik.

Natuurlijk is het niet zo dat ik anderen nooit meer help of er niet voor hen ben als zij mij nodig hebben, maar ik heb geleerd dat ik me niet zoveel van anderen moet aantrekken, vooral niet van wat zij over mij denken. Daardoor komen we nu ook snel bij de kern van mijn verhaal; uiteindelijk moet jij gelukkig zijn met jezelf, want jij moet de rest van je leven met jezelf leven en niet met alle anderen. Het klinkt wat grof om te zeggen: dat is niet mijn probleem, ik raad je ook zeker aan om het wat subtieler te brengen. Maar om grofweg maar even te zeggen is heel veel mijn probleem niet. En ik wil je best helpen daarmee, maar niet altijd.

Het is niet de bedoeling dat ik je probeer te overtuigen om altijd voor jezelf te kiezen, dat absoluut niet. Want op een gegeven moment ontmoet je de persoon waarmee je de rest van je leven samen mee wilt zijn en daar heb je dan ook alles voor over. En het is natuurlijk een goed gevoel om een ander gelukkig te maken, maar dat is niet je levensdoel. Ik wilde alleen delen hoe ik als persoon veranderd ben, dat ik momenteel veel gelukkiger ben met mezelf en dat dit alleen al gebeurd is door af en toe gewoon 'nee' te zeggen.

Ik hoop dat jij ook gelukkig bent met jezelf, echt waar.

Happiness is a matter of choice, not of chance.