7 May 2013

Monogamy


Nooit gedacht dat ik Dan Savage terug zou zien tijdens mijn opleiding. Dan Savage ken je waarschijnlijk wel van het MTV programma 'Savage U', waarin sex columnist Dan Savage samen met zijn 'assistente' Lauren langs Amerikaanse universiteiten gaat om een Q&A ronde te doen en studenten te helpen met relatieproblemen. In ieder geval, vandaag had ik een les basisvorming psychologie. Momenteel gaat het over genetica en evolutie van de mens, waaronder ook de manier waarop zoogdieren, dus ook mensen, hun partner kiezen en hoe dit proces is geëvolueerd. Heel interessant allemaal natuurlijk hoe een vogel hun partner kiest en in hoeverre dit overeenkomt met de manier waarop mensen hun partner kiezen, maar daar ga ik je niet mee vervelen, misschien ooit, als je daar behoefte aan hebt, kunnen we daar een keer een psychologisch en filosofisch gesprek over hebben. Maar voor nu wilde ik het eigenlijk graag hebben over monogamie.


Waarom ik dus over Dan Savage begon was omdat er vandaag een presentatie was over genetica en evolutie en de mensen die de presentatie hielden lieten op het einde een filmpje van Dan Savage zien waarin hij zijn mening verkondigt over monogamie. Hij zei dat hij vond dat de maatschappij hun kijk op monogamie moet veranderen. Het is voor de mens niet natuurlijk om monogaam te zijn. We zijn niet gemaakt om monogaam te zijn. Ergens snap ik het wel, mannetjes dieren zijn gemaakt om zich zoveel mogelijk voort te planten en hebben daarvoor veel partners nodig. En omdat wij van dieren afstammen zullen menselijke mannen dat wel geërfd hebben van heel vroeger. Maar als het niet natuurlijk is, waarom streven we dan toch naar monogamie?

Nou eigenlijk streven we maar in bepaalde delen van de wereld naar monogamie. Patti uit 'The Millionaire Matchmaker' heeft ook de regel: 'No sex before monogamy'. En verder in Europa wel wat landen die streven naar monogamie. Maar juist in veel samenlevingen en culturen is er nog steeds een heel harem aan ladies. Het lijkt meestal ook wel als je als man een heel harem aan mooie dames om je heen hebt alsof je belangrijk bent en een hoge status hebt. Waarom monogamie? I blame society, I do. In films is het toch ook dat degene die vreemd gaat altijd slecht is en slecht eindigt? En in celebrity land is het ook allemaal van 'Ohh, nee, OMG gaat hij vreemd?! Nee!' Ik denk dat de maatschappij ons aanspoort om monogaam te zijn. Waarom weet ik niet, misschien krijgen we anders teveel kinderen..

Vandaag deden we ook een klein experimentje. Ik weet niet in hoeverre dit waarheidsgetrouw is, maar toch om even het verschil aan te geven tussen mannen en vrouwen. Alle meisjes kregen een roze briefje en de jongens een blauw briefje. Je moest er de nummer 1 t/m 5 onder elkaar op schrijven. Vervolgens kregen we vijf vragen. Vraag 1 was: 'Hoeveel seksuele partners hoop of denk je te hebben in de komende zes maanden?' vervolgens vraag 2: 'Hoeveel seksuele partners hoop of denk je te hebben in het komende jaar?' Dat ging dus zo door. Vraag 3 vroeg naar de komende drie jaar, vraag 4 naar de komende tien jaar en als laatste vraag vijf: 'Hoeveel seksuele partners hoop of denk je te hebben in de rest van je leven?'. Vervolgens ging de docent de resultaten verwerken tot een grafiekje. De uitslag was niet geheel verrassend als je puur kijkt op het soort trouw waarnaar mannen en vrouwen op zoek naar zijn (deze soort is verschillend – mannen zijn op zoek naar seksuele trouw en vrouwen meer naar emotionele trouw). Zo waren er in het begin kleine verschillen van 0.5 tot 1 partner. Maar al snel bij vraag 3 waarin er gevraagd werd naar de komende drie jaar, stegen de verschillen tussen man en vrouw aardig. Bij mij in de klas zaten de meisjes op twee dacht ik, terwijl de jongens toch wel rond de 5/6 zaten als ik het me goed herinner. Brij vraag 5 die vroeg naar de rest van je leven dachten of hoopten vrouwen op ongeveer 3/4 partners, terwijl mannen rond de 15 zaten dacht ik, damn ik weet het niet meer precies. In ieder geval, de uitslag was dat mannen meer seksuele partner dachten of hoopten te hebben.


Ik moet zeggen, ik snap het wel waarom het moeilijk is om monogaam te zijn; het is niet natuurlijk en in vele culturen wordt polygamie geaccepteerd. Toch ben ik een voorstander van monogamie. Je kunt best meerdere partners hebben in een leven, maar dan wel achter elkaar en niet tegelijkertijd. Ik vind monogamie een teken van vertrouwen. Je moet natuurlijk wel je partner vertrouwen wil je een monogame relatie hebben. Verder laat het ook zien wat je voor de ander overhebt. Zo zei Dan Savage dat we gewoon seks nodig hebben met anderen maar we dat dus niet kunnen door monogame relaties. Daarom moeten we de monogamie stoppen maar de relaties wel houden. Ik vind het allemaal een beetje vreemd hoor, dan wordt het iets richting een open relatie? Maar in ieder geval, het laat zien dat je iets over hebt voor de ander, je drang naar seks met anderen onderdruk je namelijk en geeft dat op om in een relatie met die ene speciale persoon te zijn. Die ene, ware persoon van wie je houdt -daar hebben we het wel een andere keer over. Goed, ik ben zeker voorstander van monogamie, denk dat de maatschappij ons aanspoort om monogaam te zijn, maar snap ook wel waarom er in sommige culturen een polygamie heerst.