1 September 2012

Rindin' solo


We zijn allemaal wel ergens bang voor, maar bang zijn is anders dan iets spannend vinden. Toch wil ik deze twee dingen met betrekking tot dit onderwerp samen pakken. Namelijk, nieuwe dingen uitproberen is super leuk, echt. Je ontdenkt er zoveel door, ervaart iets nieuws en da’s wel zo fijn om de sleur te doorbreken. Als ik eerlijk moet zijn vind ik het ook eng om nieuwe dingen te doen, dan bedoel ik niet zozeer om een nieuwe ijssmaak uit te proberen of gelijk in het extreemste geval te gaan bungee jumpen maar meer in de richting van alleen ergens naartoe gaan, je ergens voor inschrijven of wat je maar wilt doen alleen. Maar wat kun je alleen doen en wat je kun je beter niet alleen doen?



Partyparty.
Alleen gaan naar feestjes, ik zeg doen. Verjaardagsfeestjes, examenfeestjes, babyshowers, bachelorparties noem maar op. Naar feesten van vrienden ga ik ook wel alleen, ook als het niet op uitnodiging is. Meestal zie je daar toch wel vrienden of mensen die je kent en je leert er makkelijk nieuwe mensen door kennen. Ik weet nog dat ik uitgenodigd was op het feest van een vriend van me, maar echt veel gingen we niet met elkaar om. Niemand kon mee van mijn vriendinnen, toen baalde ik toch wel even erg want ik was graag naar dat feestje gegaan. Ik was eigenlijk niet van plan te gaan toen de vriendin die met me mee zou gaan op het laatste moment cancelde, maar een paar uur van te voren bedacht ik me toch. Waarom zou ik niet gaan? Het was onzin om niet te gaan, ook al ging ik eigenlijk niet echt met iemand om daar. Ik leerde vast wel wat mensen kennen en het was heus niet zo dat er helemaal niemand zou zijn die ik kende. Uiteindelijk ben ik dus toch gegaan en ik ben blij dat ik gegaan ben, het voelde wat ongemakkelijk in het begin maar ik had het wel naar mijn zin. It turned out great. Het is fijn om alleen naar feestjes van vrienden te gaan omdat je dan niet zo vastgeplakt zit aan een vriend/vriendin waarmee je de meeste tijd doorbrengt op dat moment. Zo kun je veel gemakkelijker op iemand afstappen en durven mensen ook eerder op jou af te komen.

Festivales de múscia.
Tot nu toe ben ik twee keer alleen naar een festival gegaan, gewoonweg omdat er niemand was die met me mee wilde en/of kon. Het is inderdaad een beetje awkward in het begin, maar mensen kijken je echt niet stom aan ofzo. Sowieso letten mensen op zo’n festival meestal helemaal niet op de mensen en dingen om hen heen. Je bent er voor de muziek en voor de sfeer, dan zou het niet moeten uitmaken of je met vrienden bent of alleen. Het fijne van alleen naar een festival gaan is dat je je eigen planning kunt maken zonder rekening te hoeven houden met de groep. Zo vond ik het op Pinkpop twee jaar geleden jammer dat ik sommige acts gewoon niet heb gezien omdat ik met een vriendin was die iets anders wilde zien. Afgelopen zomer op Rock Werchter waar ik alleen was heb ik iedereen gezien die ik wilde zien, stond ik vooraan waar ik vooraan wilde staan en kon ik helemaal los gaan bij de bands waarbij ik dat wilde. Eigenlijk maakte het me niet zoveel uit wat mensen van me dachten op dat moment. Ik vind het persoonlijk gewoon fijn dat je kunt zien wie je wilt zien op een festival als je alleen gaat anders voel je je best kut als je een band niet gezien hebt omdat iemand anders dat niet wilde. Overigens zou ik niet meerdere dagen alleen naar een festival gaan.

Shopping spree.
Samen winkelen is gezellig, alleen winkelen is praktisch. Ten minste, als ik alleen naar de stad ga loop ik sneller langs winkels waar ik niet hoef te zijn. Het is fijn dat je niet hoeft te wachten op je vriendin die nog een uur in het pashokje staat of nog staat te twijfelen welke kleur of maat ze moet kopen. Om eerlijk te zijn ben ik trouwens meestal degene die zo lang in een winkel staat. Dan is het fijn als er niemand tegen je zegt dat je moet opschieten of gewoon moet kiezen. Als je alleen bent kun je rustig op je gemak alles doen zonder dat er een zeurende en stressende vriendin bij je is die naar een andere winkel wil. Zo kan ik uren in de H&M rondlopen zonder iets te kopen, kan ik rustig naar elke H&M in de stad gaan, ook al weet ik dat er precies dezelfde collectie hangt en hoef ik me geen zorgen te maken dat ik dingen koop die ik eigenlijk niet wil kopen. Hebben jullie dat niet? Wanneer je in de stad bent met een vriendin geef je sneller geld uit omdat zij tegen je zegt dat je iets goed staat en je dat echt moet kopen. Kijk, daar heb je nu ook geen last meer van wanneer je alleen gaan. Eerst vond ik het maar raar om alleen naar de stad te gaan, ik ging wel maar meestal om even snel wat te halen, heuse shopping sprees deed ik niet alleen. De laatste tijd heb ik niet meer zoveel tijd om te winkelen eigenlijk, ik ben in Nijmegen ook altijd met iemand in de stad. Niet dat ik niet alleen wil gaan maar eigenlijk is er altijd wel iemand bij me. Maargoed, alleen winkelen moet je echt ‘ns uitproberen!


Dance and love and dance again.
Party hardy zou ik niet zo snel alleen doen, dat vind zelf ik een beetje awkward. Uitgaan doe je toch eigenlijk wel altijd met vrienden gewoonweg omdat alleen in een café of discotheek zijn is toch niet echt mijn ding. Overigens zou ik eerder naar een discotheek alleen gaan dan naar een café mits het druk is, als je dan gewoon lekker kunt dansen kun je het misschien toch overwegen. Ik blijf het raar vinden, though. Uitgaan is toch wel zo iets van dat je met je vrienden hoort te doen, nietwaar?

Having dinner.
Alleen uiteten gaan? Ik denk dat deze in het rijtje van don’t gaat. Als je nou even snel wat gaat eten bij La Place of snel koffie gaat drinken bij Starbucks, oké, begrijpelijk. Maar een drie gangen menu met alles erop en eraan in je eentje? Niet mijn ding, heb het anderen ook niet vaak zien doen trouwens. Tuurlijk het is fijn als je je eigen eetgewoonten en/of rituelen ongestoord kunt doen, maar dan kun je dat beter thuis doen denk ik.

Dingen alleen doen vinden mensen eng. Waarom? Bang dat mensen je aanstaren, raar aankijken of er iets van zeggen? Daar zie je het maar weer, we trekken ons teveel aan van anderen. Ik vind het niet raar om (sommige) dingen alleen te doen. Fijn even tijd voor jezelf te hebben en dingen doen voor jezelf. Ik vind dat we veel meer dingen alleen moeten doen, zo leren we veel meer nieuwe mensen kennen. Als er nou even veel meer mensen alleen naar feestjes en festivals gaan leren we nieuwe mensen kennen waarmee we dan vervolgens samen mee kunnen gaan stappen. Klinkt als een goed plan nietwaar? Ik moet wel zeggen dat nu ik op kamers zit, ik ook al weer meer dingen alleen doe, gewoonweg omdat ik niet anders kan. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet dan en je moet het ook allemaal maar zelf weten. Dingen alleen doen is een kwestie van 'Try before you die' en 'Just do it!'.