12 August 2012

The thing about luck

We weten allemaal dat iedereen ooit wel eens geluk heeft, maar sommige mensen hebben altijd geluk lijkt het wel. Zo hebben we allemaal wel al eens het geluk gehad dat we toch nog op tijd kwamen terwijl we dachten dat we het nevernooit zouden halen. Of hebben we allemaal wel ooit eens iets gewonnen, variërend van een setje kleurpotloden tot kaarten voor Lowlands, je zult vast ooit wel iets gewonnen hebben. Maar waardoor winnen we? Is het geluk? Bestaat er zoiets als geluk hebben in het leven? Is het een kwestie van; het universum gunt het je? Is het god? Of zijn het Venus en Mercurius die op een lijn staan waardoor er iets raars gebeurt? Of zijn het gewoon de kansen die we zelf creëren? Is er een verband tussen geluk hebben en kansen creëren? 



Ik denk dat er wel degelijk een verband is. Maar er is een verschil tussen geluk hebben en kansen creëren, die kansen aangrijpen, een poging wagen en daardoor iets bereiken. Als je de postcodeloterij wint met één lot heb je geluk. Maar je kunt natuurlijk je kansen vergoten door meerdere loten te kopen. Wat is het dan met een loterij? Ik denk een beetje van beiden, niet? Zo bijvoorbeeld, ik moest loten voor mijn vervolgopleiding. Ik kon zelf mijn kans vergroten door hoge punten te halen, dat heb ik dan ook gedaan. Maar uiteindelijk bleef het een kwestie van geluk hebben, ook al had ik een enorm grote kans om ingeloot te worden, zeker ben ik er nooit van geweest. 



Zo denk ik dus ook dat die mensen die zogenaamd altijd geluk hebben niet altijd geluk hebben, maar zelf meer kansen creëren voor zichzelf waardoor het lijkt alsof ze altijd geluk hebben. Of het is gewoon allemaal echt ‘spiri spiri’, gunt het universum ze altijd alles en zijn ze gewoon lucky bastards. Ik moet zeggen, de laatste tijd ben ik ook one lucky girl geweest: ik ben geslaagd met lof, vond een kamer, heb leuke huisgenoten, werd aangenomen bij La Place en ben ingeloot voor de opleiding die ik wilde. Natuurlijk is het niet allemaal een kwestie van geluk, zo kon ik zelf kiezen of ik wel of niet wilde slagen met lof door wel of niet te studeren -oké logisch wat je dan kiest, maar toch. Dat ik een kamer vond is denk ik beide, namelijk, ik heb me te pletter gezocht, heb op zoveel gereageerd en heb me uiteindelijk bij meerdere instanties aangemeld. Ik had dus wel degelijk meerdere kansen voor mezelf gecreëerd. Maar het is en blijft geluk dat ik uiteindelijk een kamer in het centrum heb gekregen.

Da's best even een anekdote trouwens. Ik had op één dag drie bezichtigingen. Één daarvan had ik gemist en voor de uitslag van die andere twee kon ik diezelfde dag nog bellen. Aangezien ik de voice mail kreeg, ben ik maar langsgegaan op het kantoor. Ik kwam aan bij het kantoor van de makelaar en die vertelde me dat ik het niet geworden was. Maar medewerksters daar vertelden me dat er binnen een paar minuten nog ergens een bezichtiging was die nog niet vol zat. Ik kon dus naar nog een kamer gaan kijken. Ik twijfelde geen moment en ben er zo snel als ik kon naartoe gegaan. Eenmaal aangekomen bij de kamer was ik de enige die voor de deur stond. Even later verscheen de makelaar en konden we naar binnen. Bleek dat er binnen nog een ander meisje stond en een jongen. We mochten de kamer zien en na afloop vroeg de makelaar wie er geïnteresseerd was. Het andere meisje liet weten dat ze liever nog verder zocht en de jongen was wel geïnteresseerd. De dag erna kon ik naar de makelaar bellen voor de uitslag. Het bleek dat ik het geworden was en twee dagen later kon ik het huurcontract komen tekenen en de sleutels halen.

Zoals je ziet was het een kwestie van kansen creëren, maar ook zeker van geluk. Als jij genoeg kansen voor jezelf creëert zul je veel meer geluk hebben, of zo zal het in ieder geval wel lijken. Je zult in op die manier vast meer geluk hebben dan wanneer je het allemaal van het lot laat afhangen. Ik geloof zeker in geluk, maar ik geloof ook in het creëren van kansen. Je moet leren om kansen aan te grijpen. Als je geen poging waagt op de kansen die je aangeboden krijgt, zul je nooit zoveel geluk hebben als iemand die alle kansen in zijn of haar leven wel met beide handen aangrijpt.


Zul je je natuurlijk afvragen hoe je kansen voor jezelf creëert. Ik denk dat het een kwestie is van genieten van het leven, zien wat er op je pad komt en als je een kans krijgt om iets te doen dat je zelf al jaren hebt willen doen, het gewoon doen. Stel je voor, je hebt altijd al een winkeltje willen beginnen in Parijs, wanneer jij dan aangeboden krijgt te verhuizen naar Parijs doe je dat. Gewoonweg omdat je weet dat je spijt krijgt wanneer je dat niet doet en zeker ook dondersgoed weet dat je de droom om een winkel te openen in Parijs nooit, of ja, veel minder snel, zult realiseren wanneer je niet daar naartoe verhuist.

Ik hoop dat je het principe een beetje begrijpt. Ik wilde jullie graag laten zien dat het altijd hebben van geluk meestal maar schijn is en het niet altijd een kwestie van geluk is. Je geluk of ja misschien de hoeveelheid van het geluk dat je hebt kun je een beetje beïnvloeden, simpelweg door kansen te grijpen in het leven. 'Life's short, take chances'. Echt, dat zeggen ze heus niet voor niks!