5 February 2013

Great loves


Laatst heb ik weer alle seizoenen van Sex and the City gekeken. As you may know, doe ik dat redelijk vaak, maar ik geniet er nog iedere keer van. In seizoen 5, episode 1 (eigenlijk is het echt belachelijk dat ik dat ook nog uit mijn hoofd weet..) maakt Charlotte een opmerking over zogenaamde 'great loves'. Volgens een magazine kun je maar 2 'great loves' hebben. Carrie vindt dit bullshit, misschien komt het doordat ze er al 2 gehad heeft, Big en Aiden. Ik heb er dan nog geen twee gehad maar persoonlijk betwijfel ik die uitspraak ook. Waarom zou je er maar twee kunnen hebben? En waarom twee, waarom niet drie of vier? 'Great loves' zijn mooi, voelen goed en is het beste wat je kan overkomen. Maar wat houdt dat eigenlijk ik zo'n 'great love'?

Even ter illustratie de conversatie tussen Carrie, Charlotte, Samantha en Miranda over great loves.
'Everyone knows you only get two great loves in your life.
- Everyone who? Where did you get that? - I read it in a magazine.
- What magazine? Convenient Theories For You Monthly? - What does that mean?
It means last year when you were married, you believed a woman only got one great love.
And that phrase "great love," what does it even mean?
It means a love that changes you, that shakes you to your core after which you're never the same. Seriously, there is not an unlimited amount of love in the world. It's rare.'
Volgens Charlotte is een great love dus een liefde die je verandert, een liefde waarna je nooit meer hetzelfde bent. Kan kloppen, ik moet eerlijk toegeven dat ik inderdaad veranderd ben, ten minste dat is wat ik regelmatig te horen heb gekregen in zowel positieve als negatieve feedback. Liefde mag jou wel veranderen, zolang het je op een goede manier veranderd. Liefde moet het leven mooier maken, maar liefde kan personen ook mooier maken. Mensen veranderen nou eenmaal, en ja, af en toe komt dat inderdaad door de liefde die op hun pad kwam.

Maar great loves. Ik denk dat great loves niet alleen maar liefdes zijn die je veranderen en je tot een beter mens maken. Great loves zijn meer. Great loves zijn liefdes..


.. waarbij je jezelf kunt zijn.

Misschien is een liefde waarbij je jezelf niet kunt zijn niet eens echt een liefde maar meer een scharrel. Maar acceptatie en vooral zelfacceptatie is zo belangrijk. Per slot van rekening kan niemand anders van je houden als jij zelf dat ook niet doet, zegt men toch? In een relatie moet je jezelf kunnen zijn, niet waar? Ieder moet zijn eigen ding houden, doen en laten wat je wilt, voor zover dat tolerant is, en gewoon zijn wie je bent. Wanneer je in een relatie bent betekent dat niet automatisch dat je alles samen moet doen en dat je altijd we in plaats van ik zegt. Dat je een relatie hebt betekent niet dat je opeens samengesmolten bent met de ander en jullie één persoon zijn. Ieder heeft nog steeds zijn eigen mening, ding, pluspunten, minpunten noem maar op. Een great love is een liefde waarbij je hélemaal jezelf kunt zijn.

.. waarin je niet bang bent.

Je moet niet bang zijn dat je iets verkeerd doet. Dat de ander wat verkeerd doet. Je hoeft geen angst te hebben dat de ander vreemdgaat. In een great love is niemand bang dat de relatie kapot gaat. Gewoonweg omdat je elkaar vertrouwt. Je hoeft niet bang te zijn om de ander je verleden te vertellen, om je diepste geheimen te vertellen, om over je gevoelens te praten. Als er vertrouwen is, is er geen angst. Je hoeft niet bang te zijn in een great love want er is vertrouwen. Angst in liefde is misschien ook wel gewoon een illusie.

.. waarbij romantische momenten als een sprookje voelen

Romantiek, ken je die aflevering waar Carrie schrijft over romantiek? En ze zich afvraagt of we 'romance intolerant' zijn geworden door de jaren heen? Het komt erop neer dat vrouwen nog steeds romantiek verwachten, maar mannen niet meer aan deze verwachtingen voldoen. En daardoor vrouwen de hoop opgeven, waardoor, als een man romantisch doet, we er niks meer om geven. Misschien hebben great loves wel helemaal geen romantiek nodig. Maar romantiek kan nooit kwaad, naar mijn idee bevordert het elke relatie wel in enig opzicht, het maakt het in ieder geval wel een stukje mooier. Ik weet niet of je het gevoel kent, maar met sommige liefdes lijkt alles wel een sprookje. Alles is mooi, het komt altijd weer goed en er is altijd wel iets van romantiek te vinden. Ik moet zeggen dat ik nog steeds elke keer verrast ben als er een roos op me afkomt, maar ik vind het al lang allemaal sprookjesachtig. Een great love voelt tijdens romantische momenten aan als een sprookje, gewoon misschien alleen al omdat romantiek in great loves een perfectie timing heeft. En timing's everyting(?).


.. die je je voor de rest van je leven zult herinneren.

Sommige liefdes onthoud je in je leven. Als je geluk hebt onthoud je ze allemaal. Waar het aan ligt dat we dingen onthouden, zoals dingen die een grote indruk op je maken of dingen die op een belangrijk punt van je leven zijn gebeurd of recent zijn gebeurd, daar heb ik al eens eerder over nagedacht. Ik moet zeggen, mijn idee werd aardig bevestigd door mijn psychologie boek. Maar over great loves. Je eerste liefde onthoud je sowieso. Remember, dat ik daar zo over nadacht, waarom je die nou juist zo goed zou onthouden? Nou het komt vooral doordat je eerste liefde jouw schema (jouw beeld) over liefde opzet en de liefdes daarna dat schema verder ontwikkelen. Maar great loves zul je de rest van je leven onthouden, just like your first one. Waarom dan? Omdat great loves een grote indruk op je maken. Omdat great loves je veranderen waarna je nooit meer hetzelfde zult zijn.

Great loves, great loves zijn iets dat je niet kunt beschrijven met woorden. Bijna niks in de liefde kun je omschrijven met woorden. Je kunt ook eigenlijk geen kenmerken noemen. Wat ik hierboven genoemd heb is dan ook geen eisen lijstje voor een great love. Zeker niet. Het is mijn visie van hoe ik het zie. En dit is zeker niet alles. Maar om het een beetje leesbaar, luchtig en entertaining te houden. Ik zou dan ook echt geen idee hebben hoe ik je zou moeten vertellen hoe het is om een great love te hebben of hoe je het herkent. Zoals alles in de liefde, you just know. Je weet gewoon wanneer iemand een great love is. Dit hoef je overigens niet meteen na de eerste date te bepalen. De eerste voelt misschien anders aan dan dat je gewend bent, maar daarna herken je great loves, je herkent ze aan het gevoel dat je hebt.