16 December 2012

Being happy

Gelukkig zijn is iets wat we allemaal willen uiteindelijk. Iedereen wil lang en gelukkig leven, ze zeggen het niet voor niks in alle sprookjes. Wat me trouwens even laat denken aan het feit dat sprookjes en films allemaal oplichters zijn. Herinner je je mijn post nog over dat ik realistischer moet worden? Dat ik zo denk over vele dingen in het leven, me alles net iets mooier voorstel, alles wat romantischer en zweveriger voor me zie, is allemaal te danken aan alle mooie perfecte dingen in films en de goeie oude Disney klassiekers. Waarom krijgen we zo'n beeld voorgeschoteld en komen we er dan later in het lever achter dat het allemaal niet waar is? Waarom willen ze dat we een onrealistisch beeld krijgen over vooral liefde? Natuurlijk, het is een mooi ideaal, maar worden we daardoor juist niet allemaal een beetje te perfectionistisch?


Dit gezeur over onrealistische verwachtingen in het leven laat me overigens denken aan toen ik laatst met wat classmates wat ging drinken. Ik had het met iemand over hoe ik dacht over leven en liefde en blablabla. Hij zei tegen me dat, hoe ik dacht over alles, misschien eigenlijk helemaal niet zo raar was. We hebben allemaal wel een bepaald beeld, en het is misschien allemaal wel gebaseerd op het ideaalbeeld. Alleen heeft iedereen een andere voorstelling ervan. Hij zei tegen me dat ik het misschien juist wel goed had, dat mijn beeld over leven en liefde misschien juist wel klopte, dat het echt zo was, dat alleen niet veel mensen er niet meer zo over nadenken door dingen die ze mee hebben gemaakt en andere ervaringen waardoor hun kijk erop veranderd is. Ik weet het niet, misschien heeft die gelijk, misschien niet, maar het liet me er even aan denken.


Waar ik het eigenlijk over wilde hebben is gelukkig zijn. Wanneer ben je gelukkig? Dat is voor iedereen anders toch? Of niet, misschien eigenlijk ook wel niet. Want ik denk dat gelukkig zijn bestaat uit een constante en variabelen, om het maar even proberen te omschrijven door middel van er wat wiskundige termen in te gooien. De constanten in dit geval zijn gezondheid en liefde. Persoonlijk denk ik dat die twee toch wel de belangrijkste factoren zijn die bepalen of je gelukkig bent. Natuurlijk, ik wil niks uitsluiten, voor de duidelijkheid.


Natuurlijk kun je gelukkig zijn als je niet 100% gezond bent, bijvoorbeeld als je aan een chronische ziekte lijdt kun je nog steeds gelukkig zijn, natuurlijk. Dat vind ik overigens wel altijd echt heel mooi om te zien. Mensen die niet helemaal gezond zijn, toch kunnen genieten van het leven, er het beste uit halen en gelukkig zijn ondanks de 'beperking' of in ieder geval andere omstandigheden dan anderen. Maar ik denk dat gezondheid zeker een belangrijk iets is om, zeg maar, te 'bepalen' of je gezond bent. Ik wil niet zeggen dat er een standaard is waar je aan moet voldoen om gelukkig te zijn, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Ik bedoel dat ik denk dat voor veel mensen gezondheid een belangrijke rol speelt in je happiness in het leven.

De andere constante was liefde. Ik denk dat iedereen liefde nodig heeft. Liefde van familie, vrienden of een partner, de soort maakt niet uit; maar iedereen heeft liefde nodig, Waarom liefde nodig is om gelukkig te zijn weet ik niet precies. Waarom het zo'n belangrijke rol speelt heeft denk ik te maken met het feit dat je dan weet dat er mensen om je geven, dat je wat betekent voor anderen. En dat het weten daarvan jou een bevredigend gevoel geeft, heeft te maken met onze natuurlijke behoefte om geliefd te zijn, ten slotte wil iedereen geliefd zijn en aardig gevonden worden, of niet? Ze hebben het toch wel eens over dat je de liefde moet voelen? En eigenlijk denk ik dat daar wel een kern van waarheid in zit, je weet niet wat liefde betekent totdat je het voelt. Liefde moet je voelen, je kan liefde horen en zien, maar het krijgt pas betekenis als je het voelt. Liefde is zeker iets wat mee speelt in je reis naar gelukkig zijn.

Dan de variabelen, met de variabelen bedoel ik kleine (of grote) dingen waar jij gelukkig van wordt, die dingen die persoonlijk zijn. Je kan bijvoorbeeld gelukkig worden van het vinden van de perfect little black dress, of van uitslapen, een goed resultaat op school, je kat die bij je op schoot komt; je weet waar ik naartoe wil. Wat ik me dan afvraag is, word je hier gelukkig van, of word je hier happy van? Ik denk namelijk dat er een verschil is tussen gelukkig zijn en happy zijn. Misschien gebruik ik niet de goede woorden en dat het daarom allemaal verwarrend is en je me niet snapt, begrijpelijk. Met gelukkig zijn bedoel ik dat je op lange termijn gelukkig bent. Zeg dus voor het gemak, je bent gezond, hebt liefde, woont in een mooi huis, goede carrière; je bent gelukkig. Maar in jouw gelukkige leven ken je momenten waarop je happy bent en momenten waarop je niet zo blij bent. Misschien moet ik het verwoorden als blij zijn en gelukkig zijn. Ik bedoel dus dat je blij kunt zijn maar dat dat niet automatisch betekent dat je gelukkig bent. Blij zijn is iets dat je op korte termijn bent en gelukkig op lange termijn. Je hebt bijvoorbeeld een enorme rot dag achter de rug, alles ging mis en je hebt ruzie met je vriendin, als je thuis komt ligt er een roos en een briefje voor je deur. Als je die roos en het briefje ziet ben je blij dat ze haar excuses aanbiedt en ze je snel wilt zien of iets in die richting. Op dat moment ben je dus blij, maar dat hoeft niet te betekenen dat je gelukkig bent. Misschien zijn namelijk wel net je ouders gescheiden en is het uit met je vriend. Je bent dan wel niet gelukkig, maar op dat expliciete moment dat je de roos en het briefje ziet ben je wel blij. Snap je?


In deze theorie heb je dus constanten die aangeven of je gelukkig bent en variabelen die laten zien of je blij bent. Zo moet je het ongeveer zien, ofja, ik bedoel, zo moet je deze theorie opvatten. Ik denk dat gelukkig zijn en blij zijn dus niet hetzelfde zijn. Maar is er wel een verband tussen gelukkig en blij zijn? Ja, ik denk van wel. Is het dan zo dat als je maar vaak genoeg blij bent, je automatisch gelukkig wordt? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk wel dat het invloed zal hebben. Ook denk ik dat gelukkig en blij zijn vaker gepaard gaan dan gelukkig en niet zo blij zijn, omdat het wel degelijk met elkaar te maken heeft. En omdat ik denk dat als je gelukkig bent je meer uit alles probeert te halen dan wanneer je niet gelukkig bent, waardoor je meer happy moments mee zult maken.

Dit is dus eigenlijk wel ongeveer hoe ik dit allemaal zie, hoe ik denk over gelukkig zijn en vrolijk zijn. Je hoeft het niet met me eens te zijn, je hoeft er niet tegen in te gaan als je er anders over denkt, tenzij je natuurlijk dying excited bent om dat wel te doen, in dat geval ben ik benieuwd naar hoe je erover denkt. Het is niet mijn bedoeling een reactie uit te lokken, maar meer om je aan het denken te zetten. Je na te laten denken over hoe jij er over denkt. Ik hoop dat je gestimuleerd bent om er over na te denken en vooral geïnspireerd bent. Ik hoop dat je nog vele happy moments meemaakt, maar vooral dat je gelukkig wordt, of in het geval dat je gelukkig bent; ik wens je al het goede toe, ben absoluut heel blij voor je en hoop dat je gelukkig blijft!

'Happiness is a journey, not a destination' ~ Ben Sweetland