1 August 2011

Festival feeling



Degene die wel eens festivals en andere evenementen bezoeken weten wel waarover ik het heb als ik praat over het festival gevoel. Het staat in verband met het zomergevoel, misschien is het er wel een deel van, ik weet het niet echt. Ik weet ook niet of ik het kan omschrijven, want  natuurlijk, bij ieder festival is er een andere sfeer, dat hangt gewoon van de muziek en soort mensen dat er zijn. Maar nu de zomer is begonnen en je dat zomergevoel te pakken hebt, zul je je misschien wel kunnen vinden in wat ik het festival gevoel noem. Nou om het maar even in een paar woorden te beschrijven; vrijheid, blijheid, broederschap. Klinkt misschien wat cliché maartoch, hoe wil je het anders beschrijven? Ik zal het nog wat verder uitleggen; lees snel verder..


Het festival gevoel wordt bepaald door een aantal factoren. Zo ben je meestal in een goede stemming als je op een festival bent, je humeur speelt er dus zeker een rol in. Als je met tegenzin ergens naartoe gaat, probeer je er toch wel het beste van te maken, daardoor krijg je een beter humeur, waardoor je toch al sneller een echt festival gevoel krijgt. Verder zijn de personen die je meeneemt naar een festival natuurlijk ook erg belangrijk, zij kunnen namelijk ook je humeur beïnvloeden. Het belangrijkste is de muziek dat eigenlijk wel de hele sfeer van het festival bepaalt. Als jij bijvoorbeeld naar een of ander dance event gaat, hangt er natuurlijk een hele andere sfeer dan dat je naar een festival met popmuziek gaat. 

Vrijheid, op festivals heb je een gevoel van vrijheid, omdat je op een lekkere zomerdag de hele dag buiten bent. Je kunt meestal wel lekker ergens in het gras gaan zitten en van de muziek genieten. Niks hoeft en alles mag, dat is pas een echt gevoel van vrijheid. Je kan gewoon lekker je gang gaan en hoeft in principe even helemaal nergens over na te denken, is dat niet fijn? Meestal duren de festivals wel de hele dag tot ergens in de avond of misschien wel diep in de nacht. Even helemaal los gaan, het maakt je ook niks uit wat anderen doen en maakt je nergens zorgen om. Als een vogel zo vrij op een festival.

Blijheid, misschien voel je je wat licht in je hoofd door alle alcohol die je op hebt, maar blij ben je wel. Is het geen happy thought om vrij te zijn, te relaxen en vooral te genieten van de muziek onder misschien wel het genot van een heerlijke cosmopolitan geshaked door een leuke cocktaildude? Dat noem ik toch best wel blijheid hoor.
Als laatste broederschap, tsja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen. Denk maar zo: op een festival is iedereen je vriend. Het maakt ze namelijk echt geen fuck uit als jij raar danst, ze zullen je of uitlachen, of met je mee gaan doen. en geloof me, als het een beetje festivalgangers zijn, gaan ze gewoon leuk met je meedoen. Je bent ook veel guller op een festival, misschien komt dat ook wel door de alcohol, maar een paar rondjes kom je toch wel te betalen. 

Festivals, ik houd er van hoor. Heerlijk dat typische festival gevoel, genieten met leuke mensen van goede muziek! Gelukkig heb ik momenteel dan ook nog zeker 3 festivals op de planning staan: Booch, SintRosa en Koempelrock. Maak je geen zorgen hoor, ik drink niet, met mij komt het wel goed!